Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

Hogyan bánj a vendéggel?

2018-05-07

Kezdjük talán ott, hogy mi az amit Én képviselek ebben a szakmában, Én hogyan dolgozom, hogyan kezelek egy asztalt. Alap dolgokat fogok leírni, ugyanis vendéglátósként az a tapasztalatom, hogy nagyon kevés pincér naprakész vagy igazán jó a szakmájában. Sok helyen elunt arccal monoton mondatokkal, nulla kommunikációval dolgoznak. Nem tudom, hogy ezek a pincérek kiégtek-e már vagy csak pont rosz napon fogtam ki őket, de engem elszomorít azt látni, hogy valakinek semmi kedve a vendéghez, a szakmához. Ha egy tanácsot adhatok, mert valaki magára ismert, azt mondanám:
-Legyél olyan a vendèggel, amilyen elvárásaid Neked lennének egy pincérrel szemben.
Nem azt mondom, hogy tövig be kell nyalni, mert nem. De egy alapvető udvariassági szintet illik fent tartani. Nekem is volt/van rengeteg lelki problémám, rosz napom stb., de megtaláltam a megoldást. Amint beérek a munkahelyemre, elképzelek egy fogast az ajtóban, amire mint egy kabátot, felakasztom a gondjaimat és csak haza felé veszem le őket onnan. Lehetne mondani: -Mi gondod van Neked 28 évesen?
Csak a példa kedvéért szeretném leírni: -Pár éve elhunyt a nagymamám, teltháznál kaptam a hírt. Természetesen azonnal haza is mentem, viszont másnap ugyanúgy bementem, félre raktam az érzést és végeztem a dolgom, mert ez adott erőt.
-Nemrégiben elhagyott a párom a 2éves kislányommal, teljesen össze törtem, ugyanis ha valaki szerette a családját az Én vagyok. Azt hittem mindent elveszítek, szerencsém volt, 4napot itthon töltöttem 2 munkahely között, így tudtam rendezni a lelki gondjaimat annyira, hogy be tudják járni dolgozni. Megint csak erőt tudtam meríteni abból, hogy a vendégeim nagy része elégedetten és boldogan távozott az éttermünkből. Valószínűleg senki nem vette észre rajtam.
A koncentràcióm még most sem igazán állt helyre, de egyre több erő van bennem a szakmámnak köszönhetően.
-Lakáshitelt is nyögök
-Számláim is vannak
-Kertet is kell gondoznom
-Mosnom, takarítanom kell, egyedül élek.
De ha nem tudom elegendeni ezeket a dolgokat és nem tudom megragadni azt az oldalát az életnek ami pozitív, a sok-sok negatív dolog felőröl, elveszíthetem a munkahelyem, még lejjebb csúszhatok, akár utcára is kerülhetek. Ki engedheti ezt meg magának? Ha engem kérdeztek szerintem senki.
De kanyarodjunk vissza, hogyan is kell bánni a vendéggel, legyen ő bármilyen embertípus is.
Az első és a legfontosabb, amint belép menj elé, ha teheted!
Napszaknak megfelelően, kedves hangnemben köszöntsd.
Kérdezd meg miben segíthetsz, esetleg étkeznek, kávéznak vagy csak innának valamit?
Kísérd a helyére, segíts neki asztalt választani, mondd el a lehetőségeket, ha van terasz vagy olyan rész kialakítva ahová nem ülhet ha csak egy kávéra tér be.
Segítsd le a kabátját, kérd el az esernyőjét, esetleg ha látod, hogy igényli húzd ki a széket, segíts leülni.
Az étlapot ne csak levágd elé, kinyitva add a kezébe és közben ne félj a szemébe nézni. Ha megköszönik egyesével, mond nyugodtan mindenkinek hogy szívesen vagy kérem, kérem tisztelettel.
Kérdezd meg őket, tudják-e mit szeretnének inni, vagy hagyhatsz-e egy kis időt, hogy megnézzék az itallapot.
Ital rendelés után, próbáld betartani az illedelmességi sorrendet (idősebb nőtől a fiatalabbakig, idősebb férfitól a fiatalabbakig). Az sem hátrány, ha a tanultak szerint félig öntöd a poharakat.
Kérdezd meg sikerült-e választani, esetleg merült-e fel valakiben bármilyen kérdés az ételekkel kapcsolatban. (Segítsd őket a választásban, ha nem olyan konyhával dolgozol, ahol nyugodt szívvel viszel ki bármit.) Ha tudod hogy egy well done steak 30perc alatt van meg, tájékoztasd róla a vendéget, mert ő nem biztos hogy tudni fogja és kérdezgetni fog mennyi idő még?
Amint megvan a rendelés(ital,étel) köszönd meg a rendelésüket.
Amíg vàrakoznak és fogynak az italok, nyugodtan menj oda néha megnézni, kérnek-e még egy italt, vagy tehetsz-e még bármit értük.
Ételek felszolgálásánál is próbálj figyelni a sorrendre, nem kell megszakadnod, ha nem fogod biztosan a 4 tányért menj 2-vel vagy 3-al. Ha a hely engedi, mindíg jobbról tedd a vendég elé az ételt, balról a salátát, mártást egyébb kiegészítőket.
Nyugodtan oda léphetsz étkezés közben is egyszer, megkérdezheted, hogy rendben van-e minden, hozhatsz-e esetleg még valamit.
Az étkezés befejeztével, megkérdezed elviheted-e a tányérokat, esetleg desszertet, kávét ajánlhatsz-e?
Számla kérésénél kèrdezd meg mivel szeretne fizetni?
Ha kiérsz a számlával, kérdezd meg ki elé teheted és nyugodtan mondd ki a végösszeget, mert nem mindenki tudja elolvasni, vagy eligazodni rajta.
Köszönd meg, mikor a kezedbe adják az összeget, ha kaptál borravalót, ha nem. Van aki nem teheti meg, sose haragudj a vendégre amiatt, mert nem adott.
A végén köszönj el, kívánj szép napot, estét, ha időd engedni nyiss ajtót a távozó vendégnek.
Amíg így állsz a vendéghez, addig nem köthet beléd, ha mégis elő fordulna, maradj kedves és őrizd meg a hidegvéred, még ha nehèz is.

Hozzászólások (0)